Princip for lektier på Vadum Skole
På Vadum Skole skal hovedparten af børnenes skolearbejde foregå i skoletiden. Vi ønsker imidlertid at give børnene mulighed for også at udføre dele af deres skolearbejde udenfor skoletid.
Som en del af skolens arbejde med at forberede børnene til videre uddannelse finder vi det vigtigt, at børnene lærer at tage medansvar for egen læring, ligesom de skal klædes på til at kunne styre deres egne arbejdsprocesser.
Ift. ovenstående er lektier et vigtigt redskab.
På Vadum Skole giver vi ikke lektier for, som skal løses i ferier og fridage.
Børnene skal selv kunne arbejde med deres lektier hjemme, uden yderligere hjælp til det faglige indhold.
På Vadum Skole forstår vi lektier som én af to kategorier:
- Færdighedstræning
- Afleveringer
Færdighedstræning
Barnet har tillært sig ny viden i skoletiden - styret af barnets lærere. For at konsolidere ny viden kan det være vigtigt, at eleven skal træne bestemte færdigheder i forbindelse med den nye viden. I disse tilfælde vil lærerne give børnene lektier for, som de forventes at træne hjemme.
Færdighedstræning er ikke det samme som tillæring af ny viden, hvorfor børnene skal være i stand til - selvstændigt - at arbejde med de udleverede lektier.
Færdighedstræning kan f.eks. være tabeltræning, staveord, læsning o.lign.
Læsning
På alle klassetrin forventer skolen, at alle børn læser 20 minutter hjemme hver dag.
Afleveringer
Fra 4. klasse til 9. klasse kan børnene få lektier i form af afleveringer.
Afleveringerne tjener flere formål:
- Børnene får medansvar for at arbejde med de stillede opgaver
- Administrering og prioritering af egen tid
- Børnene får mulighed for at arbejde med opgaver, som kræver fordybelse i længere tid
- Børnene lærer nødvendigheden af at arbejde selvstændigt med større opgaver
Forventninger til børn og forældre
0. - 3. klasse
- Forældrene hjælper deres børn med at holde overblik over hvilke lektier børnene har fået
- Forældrene hjælper børnene med at rammesætte tiden til arbejdet med lektier
4.-6. klasse
- Børnene begynder selv at have overblik over lektier
- Forældrene hjælper fortsat børnene med at rammesætte tiden til arbejdet med lektier
7.-9. klasse
- Børnene har selv det fulde overblik over hvilke lektier, der skal laves
- Forældrene støtter børnene ift. rammesætning af tid til arbejdet, ved at spørge ind til mængden af lektier
Ansvar/mængde?
Lærerne har ansvar for at differentiere lektier, både ift. sværhedsgrad og mængde, givet til det enkelte barn.
Hvis forældrene oplever at sværhedsgraden og mængden af lektierne ikke passer til barnet, er det forældrenes ansvar at gå i dialog med skolen.
Overblik
Børnenes lektier bliver indskrevet i MinUddannelse, med tydelig markering af “lektier”.
Besluttet i bestyrelsen på Vadum Skole, den 13/11, 2024