Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

November 2024

Skolebestyrelsesmøde på Vadum skole

Den 13. november 2024, kl. 17.30-19.30

 

Medlemmer: Michael, Ane, Tine, Jeanette, Tina, Martin, Charlotte, Dorte, Søren, Nichelas og June.

Suppleanter: Pernille

Afbud

Mødeleder: Martin

Ordstyrer: Søren

Referent: Dorte/Charlotte

 

Dagsorden

 

17.30-17.40:

Spørgsmål til de udsendte orienteringspunkter? - DRØFTELSE (fast punkt)

Ansvarlig: Søren

Referat:

  • Internat: Alle lærere og pædagoger afholdt internat på Hotel Viking den 1/11-2/11. Vi havde bedt forældrene om hjælp med at lave aktiviteter for børnene denne dag. Dette resulterede i, at der var ca. 15 børn på skolen totalt - resten holdt "ekstraordinær fri" eller havde legeaftaler på kryds og tværs. To klasser havde lavet fælles arrangement for klassen, og delte Spejderhytten mellem sig, til aktiviteter. Personalet har givet udtryk for et godt internat og det er ledelsens opfattelse, at internatet har tjent et vigtigt formål ift. at blive mere samstemte som personalegruppe, herunder med et stærkt, fælles fokus på den pædagogiske opgave.
  • Ny afdelingsleder: June Kromann startede fredag den 1/11 og var bl.a. med til at være tovholder på internatet. June er kommet godt i gang og ledelsen er endelig fuldtallig igen.
  • Økonomi: Skolens økonomi er fortsat på vej i den rigtige retning. Vi har fået en bevilling for indeværende skoleår, som både tillader nogle pædagogisk tiltag såvel som en yderligere afskrivning på skolens økonomi.
  • Trivsel2024: Vi er ved at afslutte årets trivselsmåling. Ledelse og skolens tillidsvalgte skal forholde sig til målingen, når resultatet foreligger.

Ingen bemærkninger til orientering

 

17.40-17.55:

Elevrådet har ordet - ORIENTERING + DRØFTELSE (fast punkt)

Ansvarlig: Elevrådet (og Søren)

Referat:

Elevrådsrepræsentanterne orienterer om følgende:

  • Der er drøftet i elevrådet om, at lave en billedramme, så alle elever kan se hvem der sidder i elevrådet og er UMR (undervisningsmiljørepræsentant)
  • Ønske om en postkasse til ideer, så børnene kan give input til elevrådet
  • Forslag om en tavle med ting elevrådet har opnået
  • Indskolingen har et stort ønske om, at få nye hængekøjer til grønnegården.

 

17.55-18.35:

Principper - DRØFTELSE (fast punkt)

  • Mobilpolitik
  • Lektiepolitik

Ansvarlig: Martin og Søren

Referat:

  • Mobilpolitik
  • Hvad kan man gøre i forhold til smart-watches? Flytilstand?
  • Skal politikken ændres i forhold til 9.årgang? Eleverne forlader ofte skolen og går i spar eller hjem. De medbringer mobiltelefon som betalingsmetode
  • Skolen oplever, at der er børn på skolens matrikel allerede fra 6:30. Derfor er der et ønske om, at få tydelighed i, hvornår politikken skal gælde. Da skolen ikke har tilsynspligt med børnene før 7:50, er der enighed om, at politikken skal gælde fra tidsrummet fra kl. 08.00 til endt skoledag. 
  • Device-dagen i DUS er et hit. Børnene tilvælger aktiviteten. Bestyrelsen udtaler en opmærksomhed ift. børn, der ikke har et medbragt device, og har et ønske om, at der er fokus på, hvad vi gør for disse børn på device-dagen. 
  • I forbindelse med Devicepolitik, er der forældre som har henvendt sig til bestyrelsen, angående brugen af mobiltelefoner og skærm i DUS2. Der er en opmærksomhed på børns brug af skærme i DUS2. Drøftelsen peger på, at der mangler aktiviteter som trækker børnene væk fra skærmen, eller synlighed for forældre ift. hvilke aktiviteter der bliver tilbudt i DUS2. Rammen for ressourcer tildelt til DUS2 er et parameter i denne drøftelse. Det aftales, at Nichelas tager en drøftelse med DUS2 personalet om, hvilke aktiviteter DUS2 tilbyder, og hvordan aktiviteterne i DUS2 kan synliggøres for børn og forældre.
  • Søren (skoleleder) skriver udkast og sender til Martin og Tina for sparring. Politikken drøftes igen på næstkommende bestyrelsesmøde.

 

  • Lektiepolitik 
  • Drøftelse om, at lektier skal kunne justeres til den enkelte elev. Det gælder både sværhedsgrad og mængde.
  • Der skal være en ensretning i hvordan lektierne skrives til forældrene.
  • Politikken blev besluttet og lægges på skolens hjemmeside.

 

18.35-18.50:

Eventuel høring vedr. ændring i den kommunale indsats for børn i specialtilbud og visitation - DRØFTELSE

Ansvarlig: Søren

Børn og Unge - fleksible_losninger_2mp4

Høringsbrev.docx

Referat:

  • SL informerer om de nye tiltag med fx fokusklasser, visitation i området (skolelederne), 
  • Målet er at bremse stigningen i visitation til specialtilbud
  • Bestyrelsen ønsker at lave et høringssvar med følgende fokuspunkter
    • Såvel almentilbud som specialtilbud skal være for børnenes bedste
    • Det økonomiske incitament er bekymrende ift. hvorvidt et barn skal i specialtilbud eller ej
    • Vi er bekymrede for hvorvidt det lokale visitationsudvalg,kan vurdere nøgternt, når der er “penge i spil”

 

18.50-19.10:

Evaluering af forældremøder - DRØFTELSE

Ansvarlig: Martin

Referat:

  • Udskudt

 

19.10-19.25:

Trivselsmålingen - DRØFTELSE

Ansvarlig: Søren

Referat:

  • Udskudt

 

19.25-19.30:

Eventuelt - ORIENTERING (fast punkt)

Ansvarlig: Alle

Referat:

  • Børn, der møder meget tidligt. Ledelsen udsender brev til alle forældre ift. ingen tilsyn før 7.50 og ingen ansvar i tidsrummet før 7.50. Indskolingsbørn skal tilmeldes morgen-DUS.
  • Kæmpe ros til skolepatruljen - de gør det virkelig godt!

 

Punkter til kommende møder:

  • Revidering af skolens antimobbestrategi (drøftes bl.a. i arbejdet med Skolestyrken)
  • Principper
    • Devicedag i DUS (udarbejde opfordring eller princip?)
  • Den Gode Klasse - evaluering (Nichelas præsenterer hvordan vi gør det)
  • Samværspolitik
  • Årsberetning (se note fra mødet i april)
  • Brugertilfredshedsundersøgelse