Skolebestyrelsesmøde på Vadum skole
Den 17. april 2024, kl. 17.00-19.00
Medlemmer: Michael, Elise, Ane, Julie, Jeanette, Tina, Martin, Søren, Nichelas, Jens, Charlotte, Dorte
Suppleanter: Pernille, Tine
Afbud: Elise, Pernille, Tine,
Mødeleder: Ane
Ordstyrer: Søren
Referent: Dorte/Jens/Nichelas
Dagsorden
17.00-17.05:
Orientering ved formanden - ORIENTERING (fast punkt)
Ansvarlig: Ane
Referat:
- Ikke noget nyt
17.05-17.15:
Orientering ved skolens ledelse - ORIENTERING (fast punkt)
Ansvarlig: Skolens ledelse
Referat:
- Ny multibane - hurra! 41 virksomheder fra nær- og lokalområdet har givet penge til projektet. Skolen har kun betalt for montering. Fantastisk opbakning - vi er super glade!
- Skolebod: Far fra indskolingen har henvendt sig ift. at etablere et samarbejde: Online bestilling af sandwiches, evt. salatbar og evt. salg af div. (knækbrød, ost, smør, frugt, juice mv.). Søren undersøger, hvad vi må ift. at aktivere elever i boden.
- Hektisk tid på året med skoleårets planlægning - meget fokus går på dette arbejde.
- Indkøb af møbler: Vi er i gang med at indhente tilbud på køb af møbler til biblioteket, torvet ved mellemtrinnet, DUS og personalerum.
17.15-17.25:
Nyt fra elevrådet - ORIENTERING (fast punkt)
Ansvarlig: Jens, Søren og repræsentanter fra elevrådet
Referat:
- Vi har arbejdet videre med vores fokuspunkt fra Skolestyrken
- Vi har talt om konsekvenser for eleverne, når de ikke følger de fælles spilleregler.
17.25-17.35:
Opfølgning fra sidste møde - DRØFTELSE (fast punkt)
Ansvarlig: Alle
Referat:
- Køleskabe i indskolingen
- Flere forældre har henvendt sig med ønske om at beholde køleskabene i indskolingen
- Ledelse og bestyrelsesmedlemmer har fået negative henvendelser - tonen har ikke altid været sober
- Forældre har:
- kontaktet skolechef
- kontaktet Nordjyske
- Lavet underskriftindsamling
- Henvendt sig privat til bestyrelsen
- Skolen oplever at bruge uforholdsmæssigt mange lærer- og pædagogtimer ift. køleskabene. Skolen oplever elever, der bliver kede af det og utrygge - dels fordi nogle oplever, at deres mad forsvinder, og at andre har rodet i deres madpakke
- Skolen oplever at bruge uforholdsmæssigt mange lærer- og pædagogtimer på at drøfte forskellige situationer omkring køleskabene med forældre
- Kommunikationen omkring afskaffelsen har nogle forældre oplevet som mangelfuld ift. grundlaget for beslutningen
- Er der manglende tillid til at bestyrelsen og ledelsen har drøftet problemstillingen grundigt og gennem længere tid?
- Flere forældre ønsker, at køleskabene skal stå inde i klassen. Dette er ikke et gangbart forslag - køleskabene larmer (lidt), og kan forstyrre enkelte elever. Desuden optager køleskabene plads i klasselokalet, hvilket er med til at gøre mulighederne for det gode læringsmiljø dårligere. Køleskabene er “visuel støj”, hvilket modarbejder skolens pædagogiske principper om struktur, overblik og tydelighed
- Skolen kan ikke gå på kompromis med at personalet bruger tid på køleskabene
- Skolen har ikke økonomi til indkøb af køleskabene
- Forskellige løsningsforslag blev diskuteret
- Vi indkalder forældrene fra indskolingen til hastemøde omkring køleskabene
17.35-18.00:
Dagens princip - DRØFTELSE (fast punkt)
Ansvarlig: Søren/Nichelas
- Princip for ro og orden
Referat:
- Drøftet
18.00-18.20:
Brugertilfredshedsundersøgelse - DRØFTELSE
Ansvarlig:
Referat:
- Udskudt
18.20-18.50:
Næste skoleår: Præsentation af budget og fagfordeling - DRØFTELSE
Ansvarlig: Søren
Referat:
- Udskudt
18.50-18.55:
Eventuelt - ORIENTERING (fast punkt)
Ansvarlig: Alle
Referat:
- Arrangement for bestyrelser den 6. og 14. maj
Den 6. og 14. Maj afholdes forårets arrangementer for bestyrelser - sæt derfor kryds i kalenderen. Den enkelte bestyrelse deltager kun én af dagene. Invitation med program og tilmelding kommer senere.
Den 6. maj kl. 16.30-19.00 - afholdes på Gug Skole
Den 14. maj kl. 17.00-19.30 - afholdes på Vodskov Skole - Flyvende fremtid lørdag 8/6
Da arrangementet afvikles en lørdag, ser vi to muligheder for, at eleverne kan deltage:
1. Skolen kan vælge at omlægge undervisningen for alle eller udvalgte elever på 7.-10. årgang. I
bedes overveje at drøfte denne beslutning med skolebestyrelsen
2. Skolen kan lægge muligheden ud til klasseforældrerådene på 7.-10. årgang. De vil arrangere
og koordinere et hyggeligt og indholdsrigt social arrangement
- Evaluering af skolefesten
Ønske om at skolefesten også bliver evalueret i regi af elevrådet
18.55-19.00:
Opfølgning på dagens dagsordenspunkter - DRØFTELSE (fast punkt)
Ansvarlig: Alle
Referat:
Punkter til kommende møder:
- Revidering af skolens antimobbestrategi (drøftes bl.a. i arbejdet med Skolestyrken)
- Principper
- Devicedag i DUS (udarbejde opfordring eller princip?)
- Data
- Den Gode Klasse
- Evaluering af skolefesten
- Årsberetning